Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach-brak potrzeby przeprowadzeni oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie istniejącej przechowalni warzyw z części
Godziesze Wielkie, dnia
02 października 2017 roku
OŚ.6220.6.11.2017
DECYZJA
o
środowiskowych uwarunkowaniach
Na
podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 3, art. 75 ust. 1
pkt 4, art. 84 ust.1, ust. 2, art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnieniu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U
z 2017 r., poz. 1405) dalej
ustawy ooś, w związku z art. 104 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017
r., poz. 1257 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Godziesze Wielkie
orzekam
1. stwierdzić brak potrzeby
przeprowadzeni oceny oddziaływania na środowisko
dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie istniejącej przechowalni warzyw z częścią socjalno-biurową
o dodatkowe pomieszczenia przechowalni i pakowalni warzyw na terenie działki o nr. ewid. 81/2, obręb
Krzemionka, gmina Godziesze Wielkie.
2. Określam istotne warunki
korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania
przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych
wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia
uciążliwości dla terenów sąsiednich.
- w okresie realizacji przedsięwzięcia,
występujące uciążliwości typowe dla małych placów budowy spowodowane pracami
maszyn budowlanych i zwiększonym natężeniem ruchu pojazdów należy minimalizować
poprzez prowadzenie prac w porze dziennej przy użyciu sprawnego technicznie
sprzętu,
-
powstające odpady w trakcie robót budowlanych gromadzić selektywnie,
minimalizować ich ilość a następnie przekazywać do unieszkodliwienia, odzysku
specjalistycznym firmom (posiadającym stosowne zezwolenia),
- nie
należy zmieniać stanu wód gruntowych na działce, jeżeli było by to niekorzystne
dla działek sąsiednich,
- do
budowy wykorzystać materiały bezpieczne dla środowiska.
-
planowane zamierzenie inwestycyjne należy zaprojektować w sposób określony
przepisami prawa oraz zgonie z zasadami wiedzy technicznej, przyjmując
technologie i urządzenia przyjazne środowisku oraz zapewniając poszanowanie
występujących w zasięgu oddziaływania uzasadnionych interesów osób trzecich;
- zasady
gospodarowania odpadami zarówno na etapie budowy jak i eksploatacji przedsięwzięcia
powinny spełniać wymagania określone w przepisach ustawy o odpadach,
- ruch
pojazdów w fazie użytkowania ograniczyć do pory dziennej, tj. w godzinach od
6:00 do 22:00.
Uzasadnienie
W
dniu 29.05.2017 r. na wniosek Krzyś -Mar Krzysztof Juszczak i Mariusz Ściana
s.c., z 26.05.2016 r. wszczęto postępowanie w
sprawie wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia
polegającego na rozbudowie istniejącej przechowalni warzyw z częścią
socjalno-biurową o dodatkowe pomieszczenia przechowalni i pakowalni warzyw na terenie działki o nr. ewid. 81/2, obręb
Krzemionka, gmina Godziesze Wielkie. Do ww. wniosku
Inwestorzy dołączyli kartę informacyjną przedsięwzięcia.
Planowana
inwestycja zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej
przedsięwzięcia kwalifikuje się do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt
52 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 2016 r. poz. 71) a zatem zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2
ww. rozporządzenia jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco
oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu może być wymagane.
W toku postępowania
administracyjnego, na podstawie art. 64. ust. 1 i 2 ustawy ooś Wójt Gminy Godziesze Wielkie pismem OŚ.6220.6.3.2017 z
19.05.2017 r. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w
Poznaniu oraz pismem OŚ.6220.6.4.2017 z 29.05.2017 r. Państwowego Powiatowego
Inspektora Sanitarnego w Kaliszu o wydanie opinii co do potrzeby
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnego zakresu
sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Państwowy
Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kaliszu pismem nr ON.NS.72.3.24.2017 z
16.06.2017 r. (data wpływu do Urzędu 19 czerwca 2017 roku)wydał opinie o braku
potrzeby sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego
przedsięwzięcia. Postanowieniem z dnia 09 sierpnia 2017 roku (data wpływu do
Urzędu 11 sierpnia 2017 roku) nr ON.NS.72.3.24.2017 Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny w Kaliszu sprostował oczywiste omyłki w opinii sanitarnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem nr
WOO-IV.4240.551.2017.WP.1 z dnia 14.06.2017 r. wezwał inwestora do uzupełnienia
karty informacyjnej przedsięwzięcia, a pismem nr WOO-IV.4240.551.2017.WP.2 z
dnia 19 czerwca 2017 roku zwrócił się do Wójta Gminy o ponowne przeanalizowanie
kwalifikacji planowanej inwestycji. Wójt Gminy Godziesze Wielkie pismem z dnia
07.07.2017 roku podtrzymał swoje stanowisko co do kwalifikacji przedsięwzięcia
a Inwestor z dnia 12 lipca 2017 roku przekazał uzupełnienie karty informacyjnej
przedsięwzięcia. Pismem z dnia 31 lipca 2017 roku nr WOO-IV.4240.551.2017.WP.3
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu ponownie wezwał do
uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. W dniu 25 sierpnia 2017 roku
Inwestor przesłał ponowne uzupełnienie. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
w Poznaniu po zapoznaniu się ze złożonymi
dokumentami pismem nr WOO-IV.4240.551.2017.WP.5 z dnia 14.09.2017 r. wyraził
opinie o braku potrzeby sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko dla
przedmiotowego przedsięwzięcia.
W
dniu 18 września 2017 roku postanowieniem nr OŚ.6220.6.9.2017 Wójt Gminy
Godziesze Wielkie stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania
na środowisko uwzględniając powyższe opinie. Zawiadomieniem nr
OŚ.6220.6.10.2017 z dnia 18 września 2017 roku organ zawiadomił strony
postępowania o zgromadzeniu całej dokumentacji przed wydaniem decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach.oraz o przysługującym stronom prawie
wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Żadna ze stron nie skorzystała z przysługujących im praw, do tutejszego urzędu
nie wpłynęły żadne uwagi. W trakcie okresu podania do publicznej wiadomości o
możliwości składania uwag i wniosków oraz w ciągu całego okresu
prowadzonego postępowania - nie wpłynęły do organu żadne uwagi, zapytania bądź
wnioski w tej sprawie.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na
budowie pomieszczeń przechowalni i pakowalni warzyw, o łącznej powierzchni
2291,2m2 na terenie działki nr 81/2 obręb Krzemionka, gmina
Godziesze Wielkie. W chwili obecnej na przedmiotowym terenie prowadzone jest
przechowywanie warzyw. W ramach realizacji przedsięwzięcia przewiduje się
rozbudowę istniejącej przechowalni o około 2291m2 oraz utwardzenie
terenu o powierzchni około 900m2 . Inwestorzy planują rozszerzyć
działalność o przepakowywanie warzyw. W tym celu zamontowane zostaną dwie
maszyny (jedna do zabezpieczenia narożnikami i ściągania taśmami mocującymi
ręcznie ułożonych stosów kartonów z warzywami i druga do przepakowywania
pomidorów z kartonów 6 kg do opakowań o wadze około 0,5 kg). Przeładunek i
przechowywanie warzyw będą się odbywać w projektowanym budynku. Przedsięwzięcie
będzie polegało na przechowywaniu i pakowaniu pomidorów i ogórków a wydajność
linii do pakowania wyniesie ok 1068 ton/rok pomidorów i ogórków łącznie. Zakład
będzie pracował przez 9 miesięcy w roku, przez 5 dni w tygodniu. W okresie
czerwiec-sierpień czas pracy zostanie wydłużony do 6 dni. Nie przewiduje się
pracy zakładu w porze nocnej. Inwestor planuje zatrudnienie około 12 osób, w
tym 8 w części magazynowej i 4 w części biurowej.
Woda
na potrzeby przedsięwzięcia będzie pobierana z istniejącej sieci wodociągowej
na podstawie umowy zawartej z jej gestorem. Wytwarzane w związku z
funkcjonowaniem zakładu ścieki bytowe będą odprowadzane do szczelnego zbiornika
bezodpływowego, a następnie wywożone będą przez uprawniony podmiot, do
oczyszczalni ścieków. Na terenie zakładu nie będą powstawać ścieki przemysłowe.
Warzywa i opakowania nie będą myte. Hala do pakowania i przechowywania będzie
czyszczona w cyklach kilkuletnich co 4-5 sezonów przez firmę zewnętrzną. Wody
opadowe i roztopowe z dachów będą rozprowadzane po terenie działki oraz
częściowo do zbiornika wód opadowych i wykorzystywane do podlewania zieleni
izolacyjnej i ozdobne, a także do spłukiwania dróg transportowych. Wody opadowe
i roztopowe z terenów utwardzonych oraz z procesu spłukiwania dróg
transportowych odprowadzone będą po podczyszczeniu w istniejącym separatorze
substancji ropopochodnych do dwóch zbiorników.
Zgodnie z art. 63 ust.1 pkt 1 lit. f ustawy ooś wytwarzane w związku z eksploatacją przedsięwzięcia odpady będą
gromadzone selektywnie w pojemnikach, ustawionych w wyznaczonych i odpowiednio
zabezpieczonych miejscach , a następnie będą przekazywane uprawnionym w
zakresie gospodarowania odpadami podmiotom.
Ze
względu na planowane rozwiązania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i
gospodarki odpadami stwierdzono, że przedsięwzięcie nie będzie negatywnie
wpływać na lokalne warunki gruntowo - wodne. Uwzględniając charakter
przedsięwzięcia oraz przewidywane do zastosowania rozwiązania w zakresie
ochrony środowiska gruntowo - wodnego, w odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2
lit. a, b, c, d, e, f, h, i, j ustawy ooś
nie przewiduje się negatywnego wpływu przedsięwzięcia na obszary wodno-błotne
oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych i obszary objęte ochroną,
w tym strefy ochronne ujęć wód, a także na wody powierzchniowe. Ponadto,
przedsięwzięcie nie będzie wpływać na obszary o znaczeniu historycznym,
kulturowym oraz archeologicznym. Nie będzie także zlokalizowane na obszarach
wybrzeży, na obszarach środowiska morskiego, obszarach górskich i leśnych oraz
obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedsięwzięcia
nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.
Zgodnie
z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś, inwestycja zlokalizowana będzie w
granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych o kodzie PLGW600081. Ocena jej stanu ilościowego to: dobry, ocena stanu
chemicznego: dobry, ocena zagrożenia nieosiągnięcia dobrego stanu ilościowego:
niezagrożony. Przedsięwzięcie realizowane będzie w obrębie Jednolitej Części
Wód Powierzchniowych o kodzie PRLW60002318454 „Kiełbaśnica" o statusie silnie
zanieczyszczona , o złym stanie, zagrożonej nieosiągnięciem, celów
środowiskowych. Eksploatacja inwestycji nie będzie się wiązać z korzystaniem z
zasobów wód podziemnych w ramach szczególnego korzystania z wód. Biorąc pod
uwagę planowane rozwiązania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki
odpadami nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na
Jednolite Części Wód Podziemnych. W związku z powyższym należy uznać , że
realizacja inwestycji nie będzie miała negatywnego wpływu na osiągnięcie celów
środowiskowych określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzeczy
Odry.
Odnosząc
się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś ustalono, że na etapie
realizacji przedsięwzięcia może nastąpić niewielka emisja substancji do
powietrza (faza prowadzenia prac budowlanych). Będzie ona związana z
powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych. Ponadto, źródłem
emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach
maszyn i urządzeń produkcyjnych na budowie. Z uwagi jednak na fakt, że emisje
te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac
budowlanych, należy je uznać za pomijalne. Analiza przedłożonej dokumentacji
wykazała, ze w budynku ogrzewana jest i będzie tylko część
socjalno-biurowa za pomocą ekogroszku.
Emisja niezorganizowana substancji do powietrza będzie pochodziła od pojazdów
poruszających się po terenie zakładu, których liczba będzie ograniczona do 4
samochodów ciężarowych w porze dnia. Na
terenie planowanego przedsięwzięcia istnieją dwie komory chłodnicze o
powierzchni 120 m2 każda oraz jedna komora o powierzchni 160 m2.
W ramach realizacji planowanego Inwestorzy przewidują montaż dodatkowych dwóch
komór chłodniczych o powierzchni 120 m2 każda. We wszystkich
komorach używany będzie nietoksyczny czynnik chłodniczy. Stwierdzono, że ze
względu na rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz planowane do zastosowania
rozwiązania techniczne i technologiczne, nie przewiduje się jego istotnego
wpływu na jakość powietrza w rejonie zainwestowania.
Chwilowe
niekorzystne oddziaływanie hałasu na środowisko może wystąpić w fazie
realizacji inwestycji. Będzie to jednak oddziaływanie krótkotrwałe, odwracalne
i ustąpi po zakończeniu robót budowlanych. Źródłem hałasu na terenie
planowanego przedsięwzięcia będzie ruch pojazdów oraz urządza chłodnicze. Na
terenie przedsięwzięcia brak będzie punktowych źródeł hałasu, co oznacza, że
wszystkie źródła hałasu zostaną umiejscowione wewnątrz budynków. Najbliższe
tereny podlegające ochronie akustycznej zlokalizowane są w odległości ok. 65 m
od miejsca realizacji przedsięwzięcia. W celu ograniczenia uciążliwości hałasu
na najbliżej położonych terenach podlegających ochronie akustycznej, na
Inwestorów nałożono warunek ograniczenia ruchu pojazdów wyłącznie do pory
dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. Biorąc pod uwagę charakter, skalę i
lokalizację planowanego przedsięwzięcia, usytuowanie źródeł hałasu w budynkach,
a także ruch pojazdów wyłącznie w porze dziennej stwierdzono, że planowane
przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów
hałasu na terenach podlegających ochronie akustycznej, określonych w rozporządzeniu
Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r w sprawie dopuszczalnych poziomów
hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014r poz. 112).
Biorąc
pod uwagę rodzaj, charakter i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia w
odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b i pkt 3 lit. f ustawy ooś,
nie przewiduje się znaczącego powiązania oraz kumulowania oddziaływań
planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.
Z
uwagi na rodzaj, skalę i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się
do zapisów art. 63 ust.1 pkt.1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że
przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie
wystąpienia poważnych awarii, ani nie będzie stwarzać ryzyka katastrof
naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i
stosowanych technologii oraz eksploatacji zgodnie z obowiązującymi normami i
przepisami. Przedsięwzięcie jest zlokalizowane poza obszarami narażonymi na
niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi, osuwisk czy ruchów masowych ziemi. Z
uwagi na skalę i rodzaj planowanej inwestycji nie przewiduje się również jej
wpływu na zmiany klimatu, ani też wpływu postępujących zmian klimatu na
przedsięwzięcie na etapie jego realizacji, eksploatacji i likwidacji.
Uwzględniając
kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt.1 lit. c ustawy ooś należy
stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym
wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na bioróżnorodność. Odnosząc
się do art. 63 ust.1 pkt2 lit e ustawy ooś, na podstawie treści zgromadzonych
materiałów ustalono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany
jest na obszarze chronionego krajobrazu
„Dolina Rzeki Prosny", który nie ma obecnie obowiązujących zakazów. Najbliżej
położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty
Dolina Swędrni PLH300034, oddalony o 15,5 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe
przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym i nie wiąże się z wycinką
drzew lub krzewów. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne,
zabudowa magazynowo - handlowa oraz mieszkaniowa i drogi. Mając na względzie
lokalizację przedsięwzięcia na gruncie ornym oraz brak konieczności wycinki
drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną,
rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w
szczególności gatunków chronionych rzadkich lub ginących oraz ich siedliska.
Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na
obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki
roślin i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony został wyznaczony
obszar Natura 2000 Dolina Swędrni, ani pogorszenia integralności obszaru Natura
2000 lub powiązania z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje
utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na krajobraz, korytarze
ekologiczne i funkcję ekosystemu.
Zgodnie
z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność
oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i
odwracalność, możliwości ograniczenia odziaływania, a także możliwość powiazań
z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia
nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i nie będzie oddziaływać
transgranicznie na środowisko.
W
związku z wypełnieniem przez wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do
uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi
w zakresie uwarunkowań środowiskowych organ rozpatrzył sprawę w oparciu o
dostarczone - przedstawione materiały oraz uzyskane opinie.
Przedsięwzięcie
należy zaprojektować i zrealizować z zastosowaniem najlepszych dostępnych
technik i technologii, w taki sposób aby jego realizacja i eksploatacja
zminimalizowała ewentualne negatywne oddziaływanie na środowisko. Ponadto Inwestor
jest zobowiązany do prowadzenia stałego monitoringu środowiska w zakresie
określonym wymogami obowiązującego prawa.
W
przeprowadzonej analizie wszystkich przesłanek dotyczących zagrożeń dla
środowiska ustalono, że realizacja przedsięwzięcia nie naruszy norm
obowiązujących przepisów prawa.
Biorąc
powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
Pouczenie
1. Od treści niniejszej decyzji służy odwołanie do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, za pośrednictwem Wójta Gminy
Godziesze Wielkie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania. Zgodnie z art.127 a kpa
w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania od decyzji strona może zrzec
się prawa do jego wniesienia wobec organu administracji publiczne, który wydał
decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do
wniesienia odwołania decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
2. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże
organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1-13 ustawy z dnia
3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko (Dz. U z 2017 r., poz. 1405).
3. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza
się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt.
1-13 ustawy cytowanej w pkt. 1. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie
czterech lat od dnia, w którym decyzja środowiskowa stała się ostateczna.
4. Termin w którym mowa w pkt. 3 może ulec
wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega
etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach. Zajęcie stanowiska w tym zakresie następuje w drodze
postanowienia organu wydajnego decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
5. Do zmiany decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach.
Józef Podłużny
Wójt Gminy
Do
wiadomości:
1. Inwestor
- Krzyś-Mar Krzysztof Juszczak i Mariusz Ściana s.c.
2.
Strony postępowania- zgodnie z art. 74
ust.3 ustawy ooś oraz art. 49 k.p.a
3.
BIP Urzędu Gminy Godziesze Wielkie
4.
Tablica ogłoszeń - sołtys wsi
5.
Tablica ogłoszeń - Urząd Gminy Godziesze
Wielkie
6. a/a
Załącznik nr 1
do decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach
realizacji przedsięwzięcia
znak OŚ.6220.6.11.2017
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
zgodnie z
art. 84 ust. 2 ustawy o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa ochronie
środowiska oraz ocenach oddziaływania
na środowisko(Dz.
U z 2017 r., poz.1405).
Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie
pomieszczeń przechowalni i pakowalni warzyw, o łącznej powierzchni 2291,2m2
na terenie działki nr 81/2 obręb Krzemionka, gmina Godziesze Wielkie. W chwili
obecnej na przedmiotowym terenie prowadzone jest przechowywanie warzyw. W
ramach realizacji przedsięwzięcia przewiduje się rozbudowę istniejącej
przechowalni o około 2291m2 oraz utwardzenie terenu o powierzchni
około 900m2. Inwestorzy planują rozszerzyć działalność o
przepakowywanie warzyw. W tym celu zamontowane zostaną dwie maszyny (jedna do
zabezpieczenia narożnikami i ściągania taśmami mocującymi ręcznie ułożonych
stosów kartonów z warzywami i druga do przepakowywania pomidorów z kartonów 6
kg do opakowań o wadze około 0,5 kg). Przeładunek i przechowywanie warzyw będą
się odbywać w projektowanym budynku. Przedsięwzięcie będzie polegało na
przechowywaniu i pakowaniu pomidorów i ogórków a wydajność linii do pakowania
wyniesie ok 1068 ton/rok pomidorów i ogórków łącznie. Zakład będzie pracował
przez 9 miesięcy w roku, przez 5 dni w tygodniu. W okresie czerwiec-sierpień
czas pracy zostanie wydłużony do 6 dni. Nie przewiduje się pracy zakładu w
porze nocnej. Inwestor planuje zatrudnienie około 12 osób, w tym 8 w części
magazynowej i 4 w części biurowej.
Woda
na potrzeby przedsięwzięcia będzie pobierana z istniejącej sieci wodociągowej
na podstawie umowy zawartej z jej gestorem. Wytwarzane w związku z
funkcjonowaniem zakładu ścieki bytowe będą odprowadzane do szczelnego zbiornika
bezodpływowego, a następnie wywożone będą przez uprawniony podmiot, do
oczyszczalni ścieków. Na terenie zakładu nie będą powstawać ścieki przemysłowe.
Warzywa i opakowania nie będą myte. Hala do pakowania i przechowywania będzie
czyszczona w cyklach kilkuletnich co 4-5 sezonów przez firmę zewnętrzną. Wody
opadowe i roztopowe z dachów będą rozprowadzane po terenie działki oraz
częściowo do zbiornika wód opadowych i wykorzystywane do podlewania zieleni
izolacyjnej i ozdobne, a także do spłukiwania dróg transportowych. Wody opadowe
i roztopowe z terenów utwardzonych oraz z procesu spłukiwania dróg
transportowych odprowadzone będą po podczyszczeniu w istniejącym separatorze
substancji ropopochodnych do dwóch zbiorników.
wytwarzane w związku z eksploatacją przedsięwzięcia odpady będą
gromadzone selektywnie w pojemnikach, ustawionych w wyznaczonych i odpowiednio
zabezpieczonych miejscach, a następnie będą przekazywane uprawnionym w zakresie
gospodarowania odpadami podmiotom. W ramach realizacji planowanego
przedsięwzięcia przewidziano montaż
dodatkowych dwóch komór chłodniczych o powierzchni 120 m2 każda. We
wszystkich komorach używany będzie nietoksyczny czynnik chłodniczy.
Józef Podłużny
Wójt Gminy