OŚ.6220.2.2014.2015                                  Godziesze Wielkie, dnia 25 sierpnia 2015 roku

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 123, art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz.627 ze zm.) oraz art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz.1227), a także § 3 ust. 1 pkt. 103 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.11.2010r w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397) w związku z wnioskiem Pana Hieronima Grzelaka z dnia 10 lipca 2014 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie i przebudowie budynku inwentarskiego dla trzody chlewnej mające na celu powiększenie   produkcji, na działce nr ewid. 69/4 i 70 w miejscowości   Saczyn, gmina Godziesze Wielkie po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu  oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu

postanawiam

nie stwierdzać potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko

UZASADNIENIE

Pan Hieronim Grzelak dnia 10 lipca 2014r., zwrócił się do Wójta Gminy Godziesze Wielkie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach określających środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie i przebudowie budynku inwentarskiego dla trzody chlewnej mające na celu powiększenie   produkcji, na działce nr ewid. 69/4 i 70 w miejscowości   Saczyn, gmina Godziesze Wielkie.

Do wniosku dołączono kartę informacyjną przedsięwzięcia, mapy ewidencyjne obejmujące przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.

Zgodnie z art. 64 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz.1227 ze zm.) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, stwierdza w drodze postanowienia obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określa zakres raportu, po zasięgnięciu opinii właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. W związku z powyższym, Wójt Gminy Godziesze Wielkie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określenie zakresu raportu. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kaliszu wyraził opinię, że dla ww. inwestycji konieczne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko (opinia sanitarna z dnia 24 lipca 2014 roku nr ON.NS.72.3.31.2014 - data wpływu 25 lipca 2014 roku). Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem z dnia 04 sierpnia 2014 roku nr WOO-IV.4240.632.2014.DG2 - data wpływu 06 sierpnia 2014 roku, wezwał Inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia.   Dnia 10 marca 2015 roku inwestor uzupełnił kartę informacyjną przedsięwzięcia, którą przesłano do ponownego zaopiniowania. Pismem z dnia 04.05.2015 roku (data wpływu do Urzędu 07.05.2015r) nr WOO-IV.4240.419.2015.AC.2 wezwano inwestora do dodatkowych wyjaśnień. Dnia 11 lipca 2015 roku inwestor przekazał wymagane dokumenty do RDOŚ w Poznaniu oraz do   Urzędu Gminy w Godzieszach Wielkich. Dnia 06.08.2015r (data wpływu do Urzędu 10.08.2015r) RDOŚ w Poznaniu wyraził opinię o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. 

Planowane przedsięwzięcie usytuowane będzie na działce nr 69/4 i 70 w miejscowości Saczyn, będzie ono polegało na rozbudowie istniejącego budynku gospodarczego wraz z jego przebudową i nadbudową z przeznaczeniem na chlewnię z wydzielonymi sektorami dla macior, sektora krycia macior, sektora macior prośnych, sektora porodowego, sektora odchowu prosiąt , sektor tuczu wstępnego i końcowego, miejsce dla knurów, izolatka, paszarnia, magazyn, część socjalno gospodarcza, korytarz paszowy. Maksymalna obsada 58,8 DJP. Będzie to budynek jednokondygnacyjny, wykonany z konstrukcji tradycyjnej, z dwuspadowym dachem. Oświetlenie naturalne poprzez okna jednoskrzydłowe, uchylne. Łączna powierzchnia budynku po rozbudowie wynosić będzie 752,00 m2.W projektowanym obiekcie inwestor przewiduje tucz trzody chlewnej od prosięcia do tucznika o wadze 110 - 115 kg w dwóch cyklach hodowlanych utrzymaniem na pełnych rusztach, budynek wyposażony będzie w kanały gnojowe, wanny. Usuwanie gnojowicy będzie odbywało się rurociągiem do projektowanego zbiornika, który zapewni jej gromadzenie do 6 miesięcy. Gnojowica będzie zagospodarowana na gruntach należących do inwestora a w przypadku większej ilości zostanie przekazana na podstawie umów innym gospodarstwom. Obiektami towarzyszącymi dla chlewni będą dwa silosy na paszę o łącznej ładowności 32 Mg.   

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust.1 pkt. 3 lit c. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko należy uznać, iż na etapie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie znaczącym źródłem zanieczyszczeń do powietrza oraz emisji hałasu. Do ruchomych źródeł hałasu służących do obsługi hodowli będzie ciągnik rolniczy z przyczepą oraz jako stałe źródła hałasu: budynek inwentarski na skutek odgłosów wydawanych przez zwierzęta oraz pracę urządzeń zlokalizowanych wewnątrz budynku. W planowanym budynku zaplanowano mechaniczny system wentylacji, wyposażony w 8 lub 10 wentylatorów o orientacyjnym poziomie hałasu  55 dB (zależne od typu wentylatora).

W związku z prowadzeniem robót ziemnych etap prac budowlanych będzie wiązał się z powstaniem pyłów. Źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Jednakże emisje te będą miały charakter miejscowy oraz okresowy i ustaną po zakończeniu prac budowlanych. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia nie będzie stanowiło ono zagrożenia dla stanu powietrza w rejonie zainwestowania.

W związku z zapisami art. 63 ust 1 pkt 1 lit c ww. ustawy stwierdzono, że realizacja inwestycji nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych. Woda będzie pobierana z istniejącego wodociągu w ilości ok. 60 m3/miesiąc

Odpady powstałe podczas realizacji przedsięwzięcia, a także powstające podczas eksploatacji przedsięwzięcia gromadzone będą selektywnie w specjalnie wyznaczonych do tego celu miejscach, a następnie przekazywane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Zwierzęta padłe i ubite z konieczności odbierać będzie firma specjalistyczna posiadające pozwolenie na utylizację i transport tego odpadu. 

Uwzględniając art. 63 ust. 1 pkt 1 lit b cyt. ustawy należy stwierdzić, że w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie występowało zjawisko kumulowania się oddziaływań z innymi przedsięwzięciami.

 Odnosząc się do zapisów art. 63 ust.1 pkt. 2 lit a-j. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ustalono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie położone na obszarach leśnych, na terenie stref ochronnych ujęć wód i obszarów chronionych zbiorników wód śródlądowych.

W związku z art. 63 ust.1 pkt. 1 lit e. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko dotyczących ryzyka wystąpienia poważnej awarii, należy stwierdzić, że planowane przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładów stwarzających  zagrożenie wystąpienia poważnych awarii. Z uwagi na zakres i charakter planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust.1 pkt 3 lit. b cyt. Ustawy , należy uznać, że inwestycja nie będzie powodowała transgranicznego oddziaływania.

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust.1 pkt. 2 lit e ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia położony jest na obszarze chronionego krajobrazu Doliny rzeki Prosny, który obecnie nie ma obowiązujących zakazów. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Doliny Swędrni PLH300034. Teren ten jest obecnie użytkowane jako grunt orny oraz podwórko.

Mając na względzie lokalizację przedsięwzięcia na gruntach rolnych oraz brak konieczności wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki zwierząt i ich siedlisk, będących przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Swędrni, ani na pogorszenia integralności obszaru Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt. 103 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.11.2010 r., w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2013r, poz. 817) dokonano analizy przedsięwzięcia pod kątem potrzeby sporządzenia raportu: - rozbudowa i przebudowa budynku, w którym zostaną wykorzystane najnowsze urządzenia chroniące środowisko takie jak: mechaniczny system wentylacji i zastosowanie wentylatorów charakteryzujących się niskim poziomem hałasu; zastosowanie systemu rusztowego ograniczającego emisję NH4 i zmniejsza pylenie w odniesieniu do systemu ściółkowego, likwidacja płyty obornikowej; zastosowanie bioodegradowalnych środków do dezynfekcji, stosowanie gotowych mieszanek paszowych.   

Ze względu na charakter i rozmiar przedsięwzięcia uznano za zasadne odstąpić od obowiązku nałożenia sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Uwzględniając rodzaj i zakres inwestycji wynikający z wniosku inwestora i informacji o planowanym przedsięwzięciu, uznano, że w/w przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do sporządzenia raportu.

Wobec powyższego postanowiono orzec jak w sentencji.

Postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje na nie zażalenie.

Copyright Godziesze Wielkie © 2021. Wykonanie: JTC Software