OŚ.6220.5.2012 Godziesze Wielkie, dnia 28 listopada 2012 roku
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz.1227), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu z dnia 28 września 2012 roku znak ON.NS.72.3.63.2012 oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 07 listopada 2012 znak WOO-II.4240.279.2012.AM
postanawiam
nie nakładać potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na budowie budynku masarni na działkach nr ewid. 59/1 i 59/2 obręb geodezyjny Bałdoń, gmina Godziesze Wielkie.
Inwestor: Michał Suchorzewski.
UZASADNIENIE
Michał Suchorzewski w dniu 19 września 2012 roku, zwrócił się do Wójta Gminy Godziesze Wielkie o wydanie decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach określających Środowiskowe Uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku masarni na działkach nr ewid. 59/1 i 59/2 obręb geodezyjny Bałdoń, gmina Godziesze Wielkie. Do wniosku dołączono kartę informacyjną przedsięwzięcia, mapy ewidencyjne obejmujące przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.
Zawiadomieniem z dnia 19 września 2012 roku znak OŚ 6220.6.2012 Wójt Gminy Godziesze Wielkie zawiadomił strony postępowania administracyjnego o możliwości zapoznania się z aktami sprawy. Strony postępowania nie wniosły uwag.
Zgodnie z art. 64 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku. O udostępnianiu informacji o Środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz.1227 ze zm.) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, stwierdza w drodze postanowienia obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określa zakres raportu, po zasięgnięciu opinii właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
W związku z powyższym, Wójt Gminy Godziesze Wielkie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określenie zakresu raportu. Pismem z dnia 28 września 2012r. znak: ON-NS-72.3.63.2012 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kaliszu wyraził opinię , że dla w/w przedsięwzięcia nie jest wymagane sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko. Również Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem z dnia 07 listopada 2012r. znak: WOO-II.4240.279.2012.AM nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Wójt Gminy Godziesze Wielkie po dokonaniu analizy zgromadzonej dokumentacji, biorąc pod uwagę uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz.1227 ze zm. ) tj: rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, które nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko, ze względu na usytuowanie przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwa oddziaływania, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych , emisję i uciążliwości związane z jego eksploatacją.
Planowana inwestycja polega na budowie budynku masarni na terenie istniejącego gospodarstwa rolnego (sprzedaż i produkcja warzyw i płodów rolnych). W zakładzie przerabiane będą półtusze wieprzowe i ćwierćtusze wołowe. Zdolność produkcyjna zakładu kształtować się będzie na poziomie 80 Mg/rok.
W ramach przedsięwzięcia zbudowany zostanie parterowy budynek masarni wraz z pomieszczeniami socjalno - sanitarnymi o powierzchni 450m2. obiekt będzie wyposażony w instalacje: wodną, kanalizacyjną, energetyczną, cieplną oraz wentylacyjną. W części produkcyjno - magazynowej budynku będą się znajdować pomieszczenia: przerobu półtusz, magazynowo - składowe na odpady niebezpieczne i wędzarnia z kotłem warzelnym o pojemności 300m3 . Na terenie zainwestowania zlokalizowane zostaną dwa zbiorniki bezodpływowe na ścieki pochodzące z produkcji oraz ścieki bytowe. Wokół budynku planowane jest utwardzenie części terenu o powierzchni do 500m2 na parking oraz place manewrowe, z kostki brukowej lub betonu. Pozostałą część terenu stanowić będą tereny zielone. Teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie stanowi obecnie teren rolny. Na terenie inwestycji nie stwierdzono występowania obszarów wodno - błotnych ani cieków wodnych. Najbliższe ujęcie wody znajduje się w odległości ok. 5 km od planowanego przedsięwzięcia. W sąsiedztwie terenu inwestycji zlokalizowane są tereny rolne niezabudowane oraz zabudowane. Najbliżej położona zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 100 m od planowanego przedsięwzięcia.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej wynika, że nie będzie prowadzony ubój zwierząt. Surowiec w postaci półtusz wieprzowych i ćwierćtusz wołowych będzie przyjmowany z zakładów ubojowych. Rozbiór mięs będzie prowadzony na osobnych stanowiskach z wykorzystaniem pił elektrycznych i noży ręcznych. W hali rozbioru będzie utrzymywana temperatura 12 ºC. Surowce podrobowe będą gotowane w kotłach otwartych a po wystudzeniu będą poddawane dalszej obróbce. Kości z rozbioru oraz odpady z gotowania po zakończonej produkcji transportowane będą w szczelnych pojemnikach do konfiskatora. Odpady z produkcji będą gromadzone w konfiskatorze maksymalnie 24 godz. w temp. Nie przekraczającej 12 º C. Wszystkie odpady wytwarzane na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą przekazywane odbiorcom posiadającym odpowiednie zezwolenia na prowadzenie działalności z zakresu zagospodarowania odpadów. W zakładzie będzie prowadzona obróbka wędzarnicza i termiczna wędlin. Proces wędzarniczy metodą tradycyjną będzie się odbywał w szczelnych komorach wędzarniczo - warzelniczych. Dym wędzarniczy wytwarzany będzie w dymogeneratorach. Zrąbki drewna (w ilości ok. 40 Mg drewna z drzew owocowych/rok) dostarczane będą z wiaty magazynowej usytuowanej na zewnątrz zakładu. W komorach wędzarniczych surowce będą osuszane i wędzone. Po obróbce wędlin w komorach wędzarniczych następować będzie proces studzenia za pomocą pryszniców wodnych intensywnej wymianie powietrza. Komorę wędzarni sterować będą dwie szafy wędzarnicze. Piec do wędzarni będzie znajdował się w kotłowni. Spaliny z komory wędzarniczej będą odprowadzane na zewnątrz emitora o wysokości 9,5 m. W kotłowni będzie znajdował się również odrębny kocioł o mocy 40 kW zasilany ekogroszkiem (ok. 15 Mg/rok), wykorzystania do ogrzewania pomieszczeń zakładu oraz wody.
Jako główne źródło hałasu w zakładzie wskazano: piły elektryczne - 2 sztuki, mieszadła do mięsa - 2 sztuki, pakowarki do pakowania gotowych wędlin - 2 sztuki, wentylatory - 5 sztuk, urządzenia klimatyzacyjne - 2 sztuki, agregat chłodniczy oraz uch pojazdów - 2 samochody dostawcze/dzień. Masarnia będzie pracowała w godzinach 4:00 - 18:00, w zakładzie zatrudnione będą 4 osoby.
Zakład będzie posiadał przyłącze do sieci wodociągowej. Szacowane zużycie wody na cele produkcyjne w ilości ok. 50 m3/rok. Ścieki bytowe i przemysłowe (podczyszczone w separatorze) będą gromadzone w odrębnych zbiornikach bezodpływowych, a następnie odbierane przez koncesjonowanego przewoźnika. Wody opadowe i roztopowe z terenu zainwestowania, z powierzchni dachów oraz terenów utwardzonych będą rozprowadzane po terenie nieutwardzonym w granicach działek Inwestora.
W odniesieniu do zapisów art. 63 ust.1 pkt. 2 lit a, c i d ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na obszary wodno - błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary leśne oraz obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary chronione zbiorników śródlądowych.
Ze względu na skalę i charakter planowanego przedsięwzięcia, w odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt.1 lit. a i d ww. ustawy stwierdzono, że w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia nie zwiększy się znacząco poziom hałasu w środowisku. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Biorąc pod uwagę art. 63 ust. 1 pkt. 1 lit n ww. ustawy stwierdzono, iż w związku z lokalizacją i skalą inwestycji w fazie eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie dochodzić do kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć.
Mając na uwadze art. 63 ust. 1 pkt. 1 lit c i e ww. ustawy stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięci a nie wiąże się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych i ryzykiem wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii.
W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e stwierdza się, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia nie wiąże się z wycinką drzew i krzewów. Modernizowana droga zlokalizowana jest poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2009 r., nr 151 poz. 1220 ze zm.), a najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest PLH300034 Dolina Swędrni (zatwierdzony Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie przyjęcia na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG czwartego zaktualizowanego wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty składających się na kontynentalny region Biogeograficzny - Dz. U. Ł33 z 8.2.2011, str. 146) znajdujący się w odległości ok. 10,4 km. Uwzględniając powyższe, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary chronione, a w szczególności na gatunki lub siedliska stanowiące przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 20000, ani pogorszenia integralności ww. obszaru Natura 2000 lub ich powiązania z innymi obszarami.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie, stronom nie służy zażalenie.